Сметната палата извърши одит на „Напоителни системи” ЕАД за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г., в изпълнение на годишната програма за одитната дейност на за 2020 година.
„Напоителни системи“ ЕАД е търговско дружество със 100 процента държавно участие в капитала, като правата на собственост на държавата се упражняват от министъра на земеделието, храните и горите. Дружеството извършва следните дейности с обществена значимост:
а) поддържане и експлоатация на държавния хидромелиоративен фонд за улавяне, съхранение, разпределение и реализация на вода за напояване на земеделските култури, доставка на вода за промишлени и други нужди;
б) дейност по експлоатация и поддържане на обектите за предпазване от вредното въздействие на водите, която се финансира от държавния бюджет, на основание подписани договори между дружеството и Министерството на земеделието храните и горите. Хидромелиоративните съоръжения са изградени с държавни средства и включват предпазни диги, Дунавски диги, корекции на реки, отводнителни полета и системи на територията на цялата страна;
в) стопанисване, поддръжка, експлоатация, опазване и мониторинг на 21 бр. комплексни и значими язовири, които са публична държавна собственост. Обектите и съоръженията са посочени в следната таблица:
Съоръжения |
Количество |
комплексни язовири, публична държавна собственост по чл. 13, ал. 1, т. 1 от ЗВ |
21 броя |
напоителни язовири |
168 броя |
напоителни помпени станции |
188 броя |
напорни водопроводи |
2 238 км |
деривационни канали |
530 км |
открита канална мрежа |
5441 км, в т.ч. 75 на сто облицовани |
закрита тръбна мрежа |
9 269 км |
водохващания |
420 бр., в т.ч. 243 бр. масивни |
изравнители |
612 бр., в т.ч. 503 бр. облицовани |
Основни констатации от извършения одит са:
„Напоителни системи” ЕАД е в критично финансово състояние, с много ниска степен на ликвидност и финансова устойчивост. Размерът на задълженията е два пъти по-голям в сравнение с размера на вземанията.
Една от причините за състоянието на дружеството е липса на финансиране от Министерството на земеделието храните и горите на извършени разходи през предходни периоди за изпълнението на възложени дейности по обществената услуга за поддържане на обектите за предпазване от вредното въздействие на водите, както и негативната практика част от определените с държавния бюджет суми за обществената услуга през годината да се предоставят за покриване на средства за тези дейности през предходни периоди (констатирано е забавяне с 2 години). Това поражда съществен ликвиден проблем на дружеството, като затруднява дейността и влошава финансовото му състояние.
Проблем за финансовото състояние на дружеството е и неговата задъжнялост. В края на 2019 г. размерът на задълженията е близо два пъти по-голям в сравнение с размера на вземанията.
Вземанията на „Напоителни системи“ ЕАД за 2018 г. са в общ размер на близо 18,9 млн. лв., а за 2019 г. – близо 20,8 млн. лв., формирани от: свързани лица в лицето на Министерството на земеделието храните и горите, продажби, предоставени аванси, съдебни спорове и други текущи вземания.
През 2019 г. вземанията от Министерството на земеделието храните и горите по договорите за обществената услуга нарастват с 20 на сто спрямо тези през 2018 г. заради неизплатени задължения от страна на министерството към дружеството по посочените по-горе договори за изпълнение на услугата. Дружеството има вземания и по неразпределени суми от частни съдебни изпълнители в размер на около 1,1 млн. лв. за 2018 г., които нарастват с 2 млн. лв. през 2019 г. и достигат 3,1 млн. лв.
Задълженията на „Напоителни системи“ ЕАД за 2018 г. са в размер на около 38,4 млн. лв., а за 2019 г. – 37,8 млн. лв., формирани от: доставчици, свързани лица под общия контрол на Министерството на земеделието храните и горите, банков дългосрочен кредит и овърдрафт, такси за водоползване към Басейнови дирекции и др.
Липса на модернизация на измервателните устройства, поради което са налице сериозни загуби на вода
Дейността с търговски характер - доставка и продажба на вода за напояване, е от съществено значение за постигане на добри финансови резултати от дружеството, тъй като чрез нея се генерират голяма част от приходите, постъпващи в резултат на сключените договори с физически и юридически лица (водоползватели). Площите, обслужвани от съоръжения, стопанисвани от дружеството, обхващат 7,4 млн. дка, от които годни за напояване са около 5,4 млн. дка.
Оперативната цел на дружеството - модернизирането и обновяването на измервателните устройства при съоръженията на доставчика – Напоителни системи ЕАД, и монтирането на индивидуални водомери за всеки водоползвател, за да се осигури качествено и непрекъснато водоснабдяване и намаляване на техническите и търговски загуби на вода, не е постигната. От монтираните измервателни устройства, собственост на дружеството, едва 26 на сто са въведени в експлоатация през периода 2001 г. – 2019 г., докато повече от половината - 58 на сто, са монтирани в периода от 1961 г. до 1980 г. В резултат са налице големи отклонения между източени/транспортирани, подадени и актувани водни маси, най-вече при напояване. Видно от таблицата за потреблението на подаваните водни маси към водоползвателите през 2019 г. например разликата е около 135,4 млн. куб. м. при потребление за напояване и близо 13,3 млн. куб. м при потребление за промишлени цели.
Водни маси по видове потребление
(в хил. м3 )
№ по ред |
Видове потребление / водни маси |
Източени/ транспортирани |
Подадени |
Актувани |
Разлика |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
к.3 - к.4 |
1 |
за напояване |
620 065 |
484 618 |
293 063 |
135 447 |
2 |
за промишлени цели |
69 926 |
56 645 |
55 190 |
13 281 |
3 |
за ВиК дружества |
55 467 |
49 241 |
49 241 |
6 226 |
4 |
за рибарници |
1575 |
1527 |
1520 |
48 |
5 |
за енергодобив |
1 009 187 |
1 009 187 |
998 838 |
0 |
6 |
за други нужди |
6 118 |
4 836 |
4 201 |
1282 |
Поради неефективен контрол върху изпълнението на договорите за доставка на вода за напояване, сключени през 2018 г. и 2019 г., са допуснати закъснения на плащанията в определените срокове, неначисляване на лихви за забава, липса на изрично писмено упълномощаване на лицата, отговорни за измерването на подаваните водни маси към водоползвателите и подписването на съответните актове, което е предпоставка за риск от подписване на посочените документи от лица без необходимата компетентност и от допускане на грешки при измерване и отчитане на подаваните водни маси.
Управленските решения не са осигурили постигането на заложените показатели за разходи за заплати в бизнес програмата на дружеството, които да доведат до по-доброто му финансово управление и нормално функциониране през следващите периоди.
Най-голям относителен дял от разходите на Напоителни системи ЕАД през двете години заемат разходите за заплати и осигуровки на персонала, съответно 62 на сто през 2018 г. и 59 на сто през 2019 г. За 2018 г. отчетените разходи за заплати са с 3,1 млн. лв. повече от планираните в бизнес програмата на дружеството, а за 2019 г. са с близо 1,8 млн. лв. повече спрямо планираните. Намаляването на разходите, в т.ч. и за заплати, биха подобрили приходната част на дружеството, и оттам – финансовото му състояние.
Не е ефективен контролът на обществените поръчки
При възлагането на обществени поръчки не са изпълнявани и прилагани контролни дейности, в резултат на това пет обществени поръчки са прекратени поради допуснати грешки при изготвянето на обявата, указанията към нея, техническата спецификация или методиката за оценка на офертите. Допуснато е две обществени поръчки да бъдат възложени по по-облекчен от предвидения в закона ред. Възлагането на обществени поръчки чрез изпращане на покана до определени лица е в несъответствие с изискванията на Закона за обществените поръчки.
Не е извършен предварителен контрол за законосъобразност на проведените процедури по Закона за обществените поръчки, в резултат на което две от тях са прекратени, поради допуснати грешки при откриването и оповестяването им. Процедурите на пряко договаряне са проведени в несъответствие със ЗОП и Правилника за прилагането му.
Всички договори за обществени поръчки са сключени без да бъде взето решение от Съвета на директорите в нарушение на вътрешните правила. За всички договори, с изключение на един, не е осъществен предварителен контрол за законосъобразност преди поемане на задължение. При три договора е допуснато да бъдат извършвани услуги и доставки за обекти, които не са били включени в предмета им. Съставени са три акта за нарушение на Закона за обществените поръчки.
Няма регистър на недвижимите имоти, забавено е плащането по почти половината договори за наем
Не е създаден и утвърден регистър на недвижимите имоти, стопанисвани и управлявани от дружеството. При изпълнението на договорите за наем е допуснато забавено плащане на годишната наемна цена при 44 на сто от сключените през одитирания период договори за наем (27 договори); не е начислявана неустойка за забавено плащане, с изключение на три договора, като по този начин не са защитени финансовите интереси на дружеството.
През периода 2018 г. – 2019 г. част от тръжните процедури за отдаване под наем на недвижими имоти - публична държавна собственост, са проведени без да е приложен законовия ред.
Към края на 2019 г. за 29 на сто от недвижимите имоти (897 земи и сгради) и за 60 на сто от язовирите (88 бр.), дружеството не притежава документи за собственост, въпреки предприетите мерки от ръководството му.
Припомняме, че Сметната палата констатира проблеми в тази област още през 2010 г., когато отказа да завери финансовия отчет на тогавашното Министерство на земеделието и храните заради незаведени в баланса му хидросъоръжения, сред които и 11 язовира.