Сметната палата извърши одит на „Национална спортна база“(„НСБ“) ЕАД за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2014 г.
„НСБ“ ЕАД е търговско дружество със 100 на сто държавно участие в капитала. Министърът на младежта и спорта упражнява правата на държавата като едноличен собственик на капитала на дружеството. Одитът е обхванал три области – управлението на дружеството, на имуществото му и възлагането на обществени поръчки.
При одита е установено, че дружеството намалява приходите си и увеличава разходите си за дейността през 2014 г. спрямо 2013 г., като по-голям е темпът на нарастване на разходите спрямо този на намаляване на приходите. Годишният финансов резултат е отрицателен, годишната загуба за 2014 г. нараства с 29 на сто спрямо 2013 г. Размерът на вземанията и размерът на задълженията нарастват през 2014 г. спрямо предходната година. Въпреки констатираната тенденция на финансова дестабилизация, дружеството не е финансово зависимо от кредитори, финансира се изключително за сметка на собствени средства. То е в ликвидно състояние, позволяващо своевременно и в пълен обем да изпълни своите краткосрочни задължения за сметка на текущите си активи, запазва финансовата си автономност и има нисък финансов риск.
Уставът на „НСБ“ ЕАД не съдържа пълната информация за структурата на капитала, включваща паричните и непаричните вноски в него, което не в съответствие с нормативните изисквания.
„НСБ“ ЕАД работи в условията на неутвърдена Стратегия за развитие на дружеството и неодобрени бизнес програми – дългосрочни и годишни, в несъответствие с правната рамка и договорите за възлагане управлението на дружеството.
През одитирания период са извършени значителен брой промени в състава на Съвета на директорите, в структурата и в щатното разписание на длъжностите в дружеството, които са в съответствие с правната рамка и договорите за възлагане на управлението, с изключение на констатирани несъществени отклонения, а именно: две извършени промени в щатното разписание на дружеството, без предхождащи решения от Съвета на директорите; липса на утвърдени органиграми; и неактуализиран Правилник за устройството и дейността на „НСБ“ ЕАД, в съответствие с извършените организационни промени. В дружеството са утвърдени редица вътрешни актове за изграждане на състоянието на Системата за финансово управление и контрол (СФУК), като са допуснати пропуски относно някои от елементите й. Липсва Етичен кодекс, Правилникът за устройството и дейността на „НСБ“ ЕАД не е актуализиран в съответствие с организационната структура и няма назначен финансов контрольор през по-голямата част от периода. Състоянието на СФУК в изследваната област е добро, но тя не е достатъчно ефективна, тъй като липсват някои необходими и адекватни контроли, които да предотвратят допуснатите несъответствия.
От проверените 45 договора за отдаване под наем на дълготрайни материални активи, 8 са сключени без да е спазен редът за отдаване под наем, предвиден в Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала.
Сключването на договори със служители на дружеството за предоставяне под наем на жилища, както и на договори за наем в резултат на проведени търгове с тайно наддаване, е в съответствие с изискванията на правната рамка, с изключение на констатираните несъответствия, свързани с неспазване на съгласувателни процедури, липса на изискуема информация в решения на търговеца и заповеди за назначаване на комисия.
По реда на пряко договаряне е сключен договор, съгласно който наемната цена е по-ниска от определената от лицензиран оценител начална наемна цена, и договор без разрешение на едноличния собственик на капитала за част от ДМА, което не е в съответствие с нормативни и вътрешни актове.
Не е извършван ежегоден анализ на възможностите за отдаване под наем на активи на „НСБ“ ЕАД и предварителен контрол по процедурите за отдаване под наем, с което е създаден риск за незаконосъобразни действия във връзка с провеждане на процедури за отдаване под наем на активи на дружеството през одитирания период. Не са предприети действия за начисляване на неустойки (лихви), съгласно клаузи в договорите за наем във връзка с установени забавяния при плащането на наемни цени от наемателите.
В областта на възлагането на обществени поръчки са констатирани нарушения в някои съществени аспекти.
През одитирания период не е извършвано възлагане на обществените поръчки, основано на планиране, съгласно изискванията на Вътрешните правила за провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки в „НСБ” ЕАД, действащи през по-голямата част от периода, с което е създаден риск за неправилна преценка на необходимостта от провеждане на процедури и поръчки и на вида им.
С решение на възложителя през одитирания период са открити 4 процедури за възлагане на обществени поръчки на основание чл. 16, ал. 8 от ЗОП. Две от процедурите, които са изключени от обхвата на одитната задача, са прекратени. При тях са налице съдебни спорове, приключили със съдебно решение.
Проверени са две процедури за възлагане на обществени поръчки по реда на ЗОП, едната от които е завършила със сключване на договор, а другата е прекратена, поради невъзможност за финансирането й по причини, които възложителят не е могъл да предвиди. Установени са отклонения от нормативните изисквания: в законовия срок не е изпратена информация за един сключен договор до Агенцията по обществени поръчки, гаранциите за участие на участници в процедурите са възстановени след законоустановения срок, до участниците в една от процедурите не е изпратено уведомление за прекратяването й.
При проверката и анализа на сключени през одитирания период договори за доставки, услуги и строително - монтажни работи за нуждите на „НСБ” ЕАД, е установено незаконосъобразно сключване на договори, стойността на които е изисквала възлагане по реда и условията на ЗОП, но не е спазен приложимият ред.
Състоянието на СФУК в областта на възлагането на обществените поръчки не е добро, тъй като в началото на одитирания период липсват писмено въведени контроли, а през останалата част от периода въведените контроли не са прилагани последователно.
Направени са значителен брой промени в структурата и щатното разписание на длъжностите, отговорни за провеждането и документирането на обществените поръчки. Това управленско решение показва, че няма добро разбиране за значението на СФУК в областта на обществените поръчки, поради което тя не е била ефективна. След закриването на длъжностите, пряко ангажирани с подготовката и провеждането на обществените поръчки, е сключен консултантски договор за предоставяне на консултации по конкретни заявки в сферата на обществените поръчки. Предметът на договора не покрива в достатъчна степен дейността по възлагане на обществените поръчки.
В резултат на извършения одит Сметната палата дава 2 препоръки на министъра на младежта и спорта, в качеството му на едноличен собственик на капитала, 5 препоръки на Съвета на директорите и 2 препоръки на изпълнителния директор на „НСБ“ ЕАД за подобряване дейността на дружеството.