14.05.2014

Председателят на Сметната палата Лидия Руменова се срещна с изпълнителния директор на Асоциация “Прозрачност без граници” Калин Славов, за да отговори на интереса на асоциацията към дейността на Сметната палата за прозрачността и контрола върху финансирането на предизборната кампания за изборите за членове на Европейския парламент от Република България на 25 май 2014 г., която се провежда по правилата на новия Изборен кодекс.

По време на срещата г-жа Руменова заяви, че Сметната палата има изработен алгоритъм, работи много активно, и е напълно готова да изпълни изискванията на новия Изборен кодекс. 

В отговор на въпрос на Калин Савов бе подчертано, че Единният регистър по Изборния кодекс (ЕРИК) в Сметната палата е готов от началото на кампанията (25 април 2014 г.) да приема информацията от участниците в изборите.

ЕРИК се поддържа от 2011 г. -  това е единен публичен регистър на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирани за участие в избори. Информацията за ЕРИК подават самите участници в изборите. До нея всеки има достъп през интернет страницата на институцията. В ЕРИК се въвежда и публикува информация за: дарителите и дарените от тях средства; кандидатите и членовете на инициативните комитети и предоставените от тях средства; лицата, предоставили за безвъзмездно ползване стоки или услуги, както вида и описанието на вещите и услугите; декларациите за произход на средства и за собственост на предоставени за безвъзмездно ползване вещи; социологически, рекламни агенции и агенции за осъществяване на връзки с обществеността.

С новия Изборен кодекс (в сила от 5 март 2014 г.) е въведено изискване за  допълнителна информация, която участниците в изборите трябва да подават за публикуване в ЕРИК : наименованието на партията, която е определена от коалицията да отговаря за приходите, разходите и счетоводната й отчетност; имената на лицето или лицата, които отговарят за приходите, разходите и счетоводната отчетност; размерът на средствата, предоставени от кандидатите и на членовете на инициативните комитети; заплатените средства за медийни пакети, съгласно чл. 178 от Изборния кодекс.

За да може участниците в изборите да изпълнят това изискване, Сметната палата усъвършенства софтуера на ЕРИК и въведе нови функционалности на регистъра.

Още преди началото на предизборната кампания на интернет страницата на Сметната палата са публикувани новите указания и образци на документи.

В ЕРИК е въведена информацията за 34 участника в изборите: данни за банковата им сметка, информация за лицата и партиите, които отговарят за приходите, разходите и счетоводната им отчетност, свързани с предизборната кампания.

В 30-дневен срок след изборния ден участниците в изборите трябва да представят пред Сметната палата на хартиен и електронен носител отчет за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания. В 15-дневен срок след това Сметната палата ще публикува отчетите в ЕРИК.

Ново изискване на Изборния кодекс е въведено за доставчиците на медийни услуги, социологическите и рекламните агенции, както и агенциите за осъществяване на връзки с обществеността, които в 30-дневен срок след изборния ден следва да представят в Сметната палата на хартиен и електронен носител информация за предоставените услуги на партиите, коалициите и инициативните комитети. Информацията също ще се публикува на интернет страницата на Сметната палата и ще бъде проверена в рамките на задължителния одит по Изборния кодекс.

Съгласно новия Изборен кодекс, Сметната палата ще извърши одит за съответствие само на тези участници в изборите, които са декларирали приходи и извършили разходи във връзка с предизборната кампания над 1000 лв. Резултатите от одита ще бъдат публикувани и оповестени своевременно на интернет страницата на Сметната палата, с което ще се осигури по-голяма прозрачност и отчетност на финансирането.

С осъществяване на възложените с Изборния кодекс функции по административно наказване, Сметната палата има и активна роля при разкриването и санкционирането на нарушения, свързани с финансирането и подпомагането на предизборните кампании.

По време на срещата представителите на Асоциация “Прозрачност без граници” зададоха различни въпроси за хода на текущата кампания, както и дали Сметната палата е установила слабости в изборното законодателство, които да бъдат коригирани при следващи промени. Обсъдена бе и темата защо обществото все още не вярва, че разходите и приходите, които отчитат участниците в изборите, са реални.

В отговор г-жа Руменова посочи, че дейността на Сметната палата в областта на контрола върху предизборните кампании не е нова. Вече се очертава тенденция за дисциплиниране на участниците в изборния процес относно финансирането на кампаниите, броят на нарушенията е много по-малък в сравнение с 2011 г. при влизането в сила на вече отменения Изборен кодекс.

Положени са усилия за увеличаване на източниците на информация за приходите и разходите за предизборните кампании, които ще бъдат използвани на по-късен етап при проверка на отчетените средства.

В заключение, участниците в срещата заявиха желание да продължат дългогодишното си сътрудничество, включително в областта на прозрачността и контрола на финансирането на предизборните кампании.