Одитният доклад на Сметната палата за извършения одит на изпълнението „Професионално образование за заетост“ за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2014 г. бе обсъден на съвместно заседание на Постоянно действащата подкомисия по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси и Комисията по образованието и науката в Народното събрание.
Всеки трети ученик не придобива степен на професионална квалификация, въпреки че за тази цел са изразходени бюджетни средства, посочи при презентирането на доклада председателят на Сметната палата Цветан Цветков. За одитирания период учениците в професионалното образование са били близо 341 хиляди, а бюджетните средства за тяхното обучение – над 557 млн. лв. Няма действаща система за проследяване на реализацията на учениците, завършили професионално образование, които би следвало да се превърнат в гръбнак на икономиката. В същото време за 170 професии има недостиг на квалифицирани кадри. Професионалното образование трябва да е споделена отговорност с бизнеса, изтъкна г-н Цветков. През последните години Сметната палата е извършила 10 одита в областта на образованието и тя ще продължи да бъде сред приоритетите за контрол от одитната институция.
Председателите на комисиите Милена Дамянова и Диана Йорданова, която е и заместник-председател на Комисията по бюджет и финанси, депутатите, представителите на браншови организации, участващи в дискусията на съвместното заседание, бяха единодушни, че това е един аналитичен, критичен и много полезен доклад. На техни въпроси отговори заместник-минстърът на образованието и науката Диан Стаматов.
Според народните представители бизнесът трябва да се включи по-активно в обучението на младите хора за професии и специалности, а също и за насочването им към тях. За да се отговори на нуждите на пазара на труда от подготвени кадри, местните власти и работодателите по общини трябва да предлагат какъв да е приемът в професионални гимназии, а при необходимост – да се откриват повече паралелки в тях.
Народният представител Георги Търновалийски предложи да бъде обсъдено и изпълнението на 22-те препоръки, които Сметната палата е дала на министъра на образованието и науката, след изтичането на 6-месечния срок.