
Председателят Димитър Главчев пред "24 часа": Не си отидох от поста по-уморен или разочарован, служебният кабинет свърши много работа

И по богат не съм, но съм амбициран да използвам опита си в Сметната палата и да се случат много неща, казва председателят на одитната институция и бивш премиер
- Резултатите от двата мандата са видими, политически говорения не са моя тема
- Щастлив съм от влизането в Шенген, освобождаването на моряците ни, реакцията ни при конфликта в Иран
- Казус с моето връщане на предишния пост няма. Има конституционалисти, да се произнесат
- Одити се извършват от екипи, които спазват професионалните стандарти. Категорично Димитър Главчев няма как да проверява себе си
Заварвам ви в Сметната палата, г-н Главчев. Опозицията твърди, че нямате право да заемете пак този пост. Има ли казус и той заради съвместяването и с поста външен министър ли е?
На мястото си в Сметната палата съм, изцяло концентриран в задачите, които предстоят. Установявам какво е свършено и какво предстои. Преглеждам и обсъждам годишната одитна програма, амбициран съм да се случат много неща, използвам опита си да се оптимизират много неща в административната и в одитната дейност. Винаги съм казвал, че ние проверяваме как се харчат обществени пари, което ни задължава да сме изрядни.
За мен казус по темата за връщането ми няма, има достатъчно конституционалисти да се произнесат компетентно по този въпрос. Президентът категорично нямаше да издаде указ за повторното ми назначаване за служебен премиер, ако е съществувало каквото и да е съмнение. Той разполага с екип от опитни юристи, така че за мен юридически или какъвто и да е казус не съществува. Искам да предупредя, че след множество публично изнесени изцяло неверни твърдения и внушения, които накърняват името ми и репутацията ми, ще предприема правни действия срещу изреклите ги, като заведа искове за претърпени неимуществени вреди. Някои политически сили просто търсят с какво да се отклонява вниманието от важните за хората теми, смятам, а и всички хора го изпитват през призмата на своето ежедневие, че народните представители в момента имат много върху какво да се съсредоточат, след като най-после народното събрание започна работа. Бях служебен премиер съгласно измененията в Конституция, а точно на политическите партии, автори на тези промени сега не им харесват. Винаги съм изпълнявал Конституцията и законите, направих го и тогава, когато два пъти заех поста министър-председател, правя го и сега.
По отношение на факта, че бях и външен министър през първия си мандат като служебен премиер само ще отбележа, че не съм получавал заплата. Поех политическа отговорност за този пост, за да оглавя екип, пред който предстоеше да свършат много задачи – приемане в Шенген, работата по освобождаването на моряците от Галакси и други. Резултатите са видими и безспорни, постигнатото е факт, всички останали политически говорения не са моя тема.
Защо се твърди, че сте зависим от Пеевски, а преди това и от Борисов? Заради назначенията в МВР, на областни управители или какви са основанията за това?
Отново трябва да коментирам изказвания на политически сили, което няма да направя. Не и сега, като председател на Сметната палата. Имаше изслушване в парламента по този въпрос, тогава съм отговорил. Впрочем, нееднократно и на ваши колеги. Пълната отговорност за решенията носех аз като служебен министър-председател и Министерски съвет като колективен орган. Работихме като стриктно спазвахме Конституцията и законите.
Когато съм предлагал и министри, и областни управители, съм се ръководел изцяло от техните професионални качества. За заместник-областните управители получавах предложения от самите областни управители, което смятам, че е и най-правилно и логично – да им дам възможност да си изберат екип.
Нямаше ли телефонни обаждания с искания, наставления и от кого?
Като министър-председател ми звъняха хора от абсолютно всички политически партии, с различни проблеми и въпроси. Не съм отказвал срещи или разговор с депутат. За 10 месеца почти нямам неотговорен въпрос и питане в НС, непроведено изслушване и участвах в почти всеки блиц контрол. Например в 50-то Народно събрание нашето правителство е имало 33 редовни и 2 извънредни заседания с обща продължителност 172 ч. и 45 мин., 50 на сто от пленарното време в 50 НС са се занимавали с парламентарни изслушвания - изключителна прозрачност и отчетност на нашата работа. Разрешавали сме проблеми на хора от техните региони. Вдигах телефона на хора от всякакви партии, като съм се ръководел от принципа, че всичко е важно и трябва да реагираме. Нямам намерение да се обяснявам повече по темата. Всичко, което е направило ръководеното от мен правителство и в двата мандата, е направено публично, прозрачно и съгласно Конституцията и законите на страната. Атаките на тази тема са просто политически шум.
Разкажете за усилията на служебното правителство за освобождаването на нашите моряци. Говори се, че външно е свършило огромна работа, която някак остана скрита…
Първо да кажа, че съм много щастлив от развръзката на този случай – много хора положиха огромни усилия, дискретно, но последователно да доведат нещата до успешен край. Още в първия мандат от първия момент започнахме интензивно да работим. Заварихме разпокъсани усилия на отделни ведомства, затова първата задача беше да координираме усилията на всички ангажирани институции. С моя заповед се създаде работна група с представители на МВнР, президентската институция, службите за сигурност, която синхронизираше действията на всички ангажирани. Веднага бяха установени връзки с държавите, имащи посредническа роля в мирните преговори в Близкия изток. На два пъти заместник-министри на министерство на Външните работи бяха командировани в Оман, където осъществиха ценен контакт с държавата, която в крайна сметка изигра решаваща роля в освобождаването на българските моряци и на която сме изключително благодарни. Бяха добре дошли усилията на всеки, който успя да допринесе за успешният край на тази акция, тук е момента да спомена и за ролята на г-жа Йончева, която също се включи. През цялото време лично поддържах контакт с роднини на моряците и доколкото бе възможно ги информирах коректно за действията и усилията на българската държава за връщането на моряците ни живи и здрави.
По същия начин правителството подходи и при изключително успешната ни акция по евакуирането на нашите сънародници от Ливан в момента, в който военните действия с Израел бяха в най-горещата си точка. Бяха осъществени два полета на правителствения оператор, в която отново имаше стриктната координация не само между българските институции, но и с правителствата на наши партньорски държави. Това беше един от най-емоционалните ми моменти – когато посрещнахме българските граждани живи и здрави на летището.
Защо отказахте да подпишете споразумение с Украйна, ако парламентът не се произнесе?
Най-правилното решение беше служебно правителство, което завършваше своя мандат, да иска парламентарна подкрепа за дългосрочни ангажименти в геополитически аспект. Споразумението ангажираше страната за доста дълго време. Затова изпратих писмото до НС със запитване дали ме упълномощават да поема този ангажимент с Украйна, след като споразумението беше съгласувано от всички ведомства. Виждате в момента геополитическата обстановка е динамична и най-логичното нещо беше вече заработилият парламент да даде мнението си по това споразумение. Служебните правителства имат ограничени правомощия и за мен не беше редно да обвържат държавата с изпълнение на дългосрочни ангажименти. През цялото време в работата си се ръководех от този принцип.
Темата за финансите на държавата е на фокус. Дайте оценка и вие, опитайте да бъдете обективен- какво заварихте и какво оставяте?
Заварихме бюджет, съставен от неверни допускания и ускоряващ тенденция за нарушаване на фискалната дисциплина. Въпреки сериозните предизвикателства пред приходите и разходите, положихме усилия при изпълнението на бюджета и успяхме да постигнем 3% дефицит на касова и начислена основа. Без нашите усилия той щеше да бъде доста по-висок.
Погледнах данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 31.12. 2024 г., вижда се че съпоставено с предходната година данъчните приходи нарастват нарастват с около 6 млрд. лв. , подобрена е събираемостта, смятам че резултатите на правителството в тази посока са видими.
Защо внесохте нов въпреки сигналите, че няма да бъде приет?
Смятам, че най-редното и в изпълнение на закона решение беше да внесем бюджет. Изпълнихме законовия си ангажимент.
Решенията ви за финансиране на някои общини, родиха много спекулации, защото били нечии. Как ще им отговорите?
Всички средства за общински и национални проекти през 2024 г. се разходват по реда на Закона за държавния бюджет за 2024 г. ако през 2025 г. се запази общия ред за продължаване на изпълнението на инвестиционната програма за общините, то средствата за общините и през 2025 г. ще се разходват по ред и условия напълно равнопоставени на всички общини. В случая, за който ме питате, посочените проекти ще намерят отражение в националната програма за финансиране на общински проекти по ред, определен от Народното събрание за настоящата година. Ако трябва да го кажем простичко това са заявления за намерения, а не изплатени пари. А също - които общини подадоха искания, не сме ги разглеждали на партиен принцип, а на формален.
Влязохме в Шенген, но май се отдалечихме от еврозоната. Защо?
Влизането в Шенген е исторически момент за България. Нашият служебен кабинет работи целенасочено по темата, както разбира се и предходните правителства. Финансовият ефект за държавата се изчислява на около 1,6 млрд. лв. годишно. Координирахме усилията на всички институции, за да доведем до успех влизането в Шенген. По отношение на втората част на въпроса, по времето на служебния кабинет беше потвърден консенсусът в парламента за бързо присъединяване към еврозоната. Имахме готовност да подадем искане за извънреден доклад при изпълнение на критерия за инфлация, което при определени допускания, стана валидно след средата на януари. Внесеният от нас бюджет отговаряше и на критерия за дефицит и дълг за 2025 г., при условие, че беше приет без промени в парламента, както и без отричане на предложените от нас фискални мерки. Няма как да проверим на практика дали нашият проект е реалистичен, тъй като няма да го изпълняваме ние като екип.
Един важен проект, този за детска болница остана да боксува. Частни интереси ли го спъват? Защо поискахте проверка от ДАНС?
Категорично искам да опровергая подобни твърдения. Здравето на българските деца трябва да бъде върховен приоритет на всички, затова лично са ангажирах да следя как върви изграждането. Нашият екип преодоля огромен застой. Имаше голям напредък – теренът беше разчистен, положихме усилия да ускорим всички процедури по изграждането на болницата. Строителството на Национална детска болница бе един от приоритетите на служебните ни правителства, работата по който не спря до последния момент на нашия мандат, когато МРРБ издаде визата за проектиране. Проверките, които вие споменавате и които назначих, бяха в началото, за да видя кое е бавило през годините този проект.
Приключихте тежък мандат. Имахте и добри, и не толкова добри решения. Кои бяха взети най-трудно и защо се оказа така?
Няма да скрия-мандатът беше тежък. Трябваше да нося отговорност аз персонално и оглавяваното от мен правителство за много решения. В трудната обстановка без политически гръб, съм удовлетворен, смятам и моите колеги, че свършихме много работа, от която пряката полза се вижда за българските граждани – приемането в Шенген, ускоряването на изграждането на детската болница, светкавичната ни реакция да върнем живи и здрави българите от Ливан и др. Сигурно някои решения не са били дотам правилни, други е можело да се реализират по-бързо или по-ефективно, но ето, сега има редовен кабинет, с голяма парламентарна подкрепа и има всички предпоставки държавното управление да тръгне на още по-високи обороти. Подхождал съм добронамерено към всички, проявявал съм твърдост където трябва и диалогичност в други случаи. Важното е, че работихме прозрачно и всичко свършено е видимо.
Как си отивате от поста служебен премиер – по-богат, по-мъдър, уморен? На изпроводяк написахте: „Каквото можах, направих. Да направи повече, този който може“ …
Тръгвам си с усещането за добре свършена работа. По-мъдър, уморен, разочарован - твърде мелодраматично звучи за прагматичен човек като мен. За по-богат - не съм - нито в прекия, нито в преносния смисъл. Наистина направих съвестно каквото можах в отредената ми от промените в Конституцията роля.
Когато поехте поста ви попитах – как шефът на Сметната палата Главчев ще провери служебния премиер Главчев, когато дойде време за одит на МС. Тогава обещахте отговор, дайте го сега?
Този въпрос е много лесен. И преди промените в Конституцията има предвидени при гласуване на колективния орган на Сметна палата случаи, в които определен член не участва в гласуванията. И в момента член от Добрич, например, не участва в гласуване на одитни доклади от региона. Самите одити не се извършват от членовете на палатата, а от одитни екипи, които спазват професионалните стандарти за обективност и независимост. По закон одитните дирекции са във функциите на заместник-председателите. Категорично Димитър Главчев няма как да проверява себе си.
Автор: Румяна Денчева