Сметната палата напомня, че остават само 3 дни за подаването на задължителната информация за Единния регистър по Изборния кодекс (ЕРИК). Съгласно Изборния кодекс участниците в изборите за членове на Европейския парламент от Република България - партии, коалиции от партии и инициативни комитети, са длъжни да подават по време на предизборната кампания всяка новопостъпила информация в срок до 7 дни от възникването й за включване в ЕРИК.
ЕРИК ще бъде затворен за подаване на информацията в края на деня (24 ч ) на 25 май 2019 г.
За ЕРИК задължително се подава информацията за:
-дарителите, видът, целта, размерът или стойността на направените дарения;
-имената на кандидатите и на членовете на инициативните комитети, които са предоставили средства, и размерът на средствата;
- имената на физическите лица, предоставили за безвъзмездно ползване вещи или услуги за предизборната кампания, срокът на ползването, видът и описанието на предоставените за ползване вещи и видът на услугите;
- декларациите за произхода на дарените средства, декларациите за произхода на средствата на кандидатите и на членовете на инициативните комитети и декларациите на физическите лица за собственост на предоставените за безвъзмездно ползване вещи;
- наименованията на социологическите агенции и на рекламните агенции, както и на агенциите за осъществяване на връзки с обществеността, с които партиите, коалициите и инициативните комитети работят.
За неподаването на задължителната информация за включване в ЕРИК, на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията, се налага глоба от 3000 до 10 000 лв.
Справка от ЕРИК за обобщените данни за извършени дарения, предоставени услуги, подадeни декларации към 10.00 ч днес:
Общ брой на направените дарения: |
364 |
Общ брой на направени парични дарения: |
362 |
Общ размер на направените парични дарения: |
302 390,34 лв. |
Общ брой на направени непарични дарения: |
2 |
Обща стойност на направените непарични дарения: |
1 006,00 лв. |
Общ брой на безвъзмездно предоставени движимо и недвижимо имущество и услуги: |
402 |
От тях общ брой на безвъзмездно предоставено движимо имущество: |
382 |
От тях общ брой на безвъзмездно предоставено недвижимо имущество: |
2 |
От тях общ брой на предоставени услуги: |
18 |
Общ брой на декларациите за произхода на средствата на кандидатите и на членовете на инициативните комитети: |
44 |
Общ брой на социологическите и рекламните агенции, както и на агенциите за осъществяване на връзки с обществеността: |
682 |
ЕРИК е достъпен през интернет страницата на Сметната палата.
***
Финансиране и подпомагане на предизборната кампания
Финансирането на приходите и разходите, свързани с предизборната кампания, на стойност над 1000 лв., се извършва по банков път.
Дарението от едно физическо лице за една партия или коалиция, за един инициативен комитет и регистрирания от него кандидат, съответно кандидати, не може да надхвърля повече от 10 000 лв. за една календарна година.
Физически лица във връзка с предизборната кампания може да предоставят за безвъзмездно ползване на партия, коалиция или инициативен комитет само собствени движими и недвижими вещи, както и да им предоставят безвъзмездни услуги, извършени само с личен труд.
Забрани
Партия, коалиция или инициативен комитет във връзка с предизборната кампания не може да получава:
1. анонимни дарения под каквато и да е форма. Дарения, за които не е посочено ЕГН, се приема, че също са анонимни;
2. средства от юридически лица и от еднолични търговци;
3. средства от чуждестранни физически лица, с изключение на лицата - граждани на друга държава - членка на Европейския съюз, които имат избирателни права по кодекса;
4. средства от религиозни институции;
5. средства от чужди правителства или от чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.
Субектите по т. 2 – 5 не може да предоставят във връзка с предизборната кампания движими и недвижими вещи за безвъзмездно ползване, както и безвъзмездни услуги под каквато и да е форма.
Забранено е безплатното използване на публичен административен ресурс.