Сметната палата извърши одит за съответствие при финансовото управление на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) за периода от 01.01.2012 г. до 30.06.2013 година.
Сред констатациите от одита са:
За продължителен период от време не е издаден вътрешен акт за определяне реда за събиране на приходи от държавни такси, в резултат на което има приходи в размер на 275 843 лв. с неизяснен характер. Издадените документи за съгласуване на размера на таксите не са регистрирани в деловодната система на БАБХ, като по този начин не е минимизиран корупционния риск при осъществяване на дейностите и са създадени предпоставки за извършване на измами.
От БАБХ са изпълнявани одобрените от Европейската комисия Програми за контрол и ерадикация на някои заболявания в Република България за 2011 г. и 2012 г. Извършените разходи по програмите за 2011 г. са в размер на 3 013 047,13 лв. (без ДДС) и за 2012 г. - 5 665 389,35 лв. (без ДДС). За одитирания период по програмите, по които не са постигнати планираните резултати, от Европейската комисия са наложени санкции общо в размер на 175 148,94 евро и са счетени за неприемливи за съфинансиране - 335 993,10 евро.
Договорите във връзка с изпълнението на програмите са сключени в резултат на проведени процедури за възлагане на обществени поръчки, открити по реда на ЗОП. Повечето договори за доставки са сключени с единствения участник в процедурата за възлагане на обществена поръчка, в резултат на което е допуснато договорните цени да са значително по-високи от обявената от възложителя прогнозна стойност. При обявяване на обществените поръчки възложителят не винаги се е придържал към обявените максимални средни цени за лабораторни тестове и диагностикуми, определени в решенията на ЕК, в резултат на което извършени от БАБХ разходи не са възстановени и остават за сметка на държавния бюджет.
Доставките през 2011 г. и 2012 г. за изпълнение на програмите са с едни и същи фирми, въпреки че са извършени по реда на ЗОП. Липсата на конкуренция създава предпоставки за неикономично разходване на средства от държавния бюджет за изпълнение на програмите, съфинансирани от Европейския съюз.
В утвърдените вътрешни актове не е определено периодично да се анализират отчетените разходи, с цел да не се извършат разходи без да е спазен реда за възлагане на обществени поръчки. В резултат на това са извършени разходи, без да са проведени процедури за обществени поръчки в нарушение на ЗОП, с което не са спазени принципите за публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция.
При 6 от проверените 11 процедури за възлагане на обществените поръчки по ЗОП не са спазени нормативните изисквания и утвърденият вътрешен ред.
Допуснато е безвъзмездно ползване на имоти без правно основание и в нарушение на действащите нормативни и вътрешни актове. Ветеринарни лечебници - държавна собственост, са предоставяни на частно практикуващи ветеринарни лекари за осъществяване на ветеринарномедицинска дейност в нарушение на законово определения ред и изисквания. Отдаването на имоти за безвъзмездно ползване представлява неправомерно предоставяне на държавна помощ и нарушаване на конкуренцията на свободния пазар, в резултат на което ветеринарните лекари, ползващи държавни ветеринарни лечебници са поставени в по-благоприятно положение в сравнение с останалите членове на Българския ветеринарен съюз. Не са изпълнявани клаузи от договорите за безвъзмездно ползване на имотите и от БАБХ са разходвани бюджетни средства за текуща издръжка, с което не са защитени финансовите интереси на агенцията. Решенията и действията при управлението на имотите са довели до неспазване на законови разпоредби и лошо финансово управление.
Липсват критерии за определяне на имотите с отпаднала необходимост, в резултат на което имоти, необходими за функциите на БАБХ, са включени като непарична вноска в капитала на търговско дружество.
В три от общо четири проведени конкурса за назначаване на държавни служители в ЦУ на БАБХ конкурсната процедура е започнала в нарушение на нормативните изисквания, тъй като не е открита за незаета длъжност. Липсата на контрол и координация между дирекция „Правна“ - отговорна за провеждането на конкурса и отдел „Човешки ресурси“, където се изготвят документите по назначаването е допуснато кандидат, класиран на първо място, да бъде назначен на длъжност в структурно звено, в което няма свободна длъжност. В нарушение на щатната дисциплина е назначен държавен служител, без да има вакантна длъжност.
Законовата разпоредба, постъпването на държавна служба задължително да се предхожда от конкурс, не е прилагана, като служители първоначално са назначавани за определен срок за заместване на държавни служители и впоследствие те са преназначавани на свободни длъжности, без да са обявени конкурси.
Към 31.12.2012 г. отчетените разходи по бюджета на БАБХ са в размер на
90 439 146 лв. С най-голям относителен дял от 62,6 на сто в общия размер на разходите са изплатените суми за издръжка в т. ч. за изпълнение на Държавната профилактична програма и програмите за надзор и ликвидиране на болести по животните, за събиране, обезвреждане и унищожаване на високорискови отпадъци и извършване на ваксинации на животните.
Контролът на отчетите на регистрираните ветеринарни лекари (частно практикуващи ветеринарни лекари) за изпълнените мероприятията от Държавната профилактична програма и програмите за надзор и ликвидиране на болести по животните не е надежден и ефективен. Заплатени са суми, които не съответстват на действително извършената и отчетена работа. Пропуските и несъответствията в изготвените и одобрени отчети са в резултат на липсата на разписани правила, които да регламентират контролните процедури и дейности на отговорните длъжностни лица при отчитането и заплащането на дейностите по сключените договори. По този начин съществува риск за извършване на незаконосъобразни разходи.
Не са утвърдени писмени правила, които да регламентират контролните процедури, документирането и докладването на резултатите от извършения контрол за достоверността на информацията, въведена от регистрираните ветеринарни лекари в информационната система на БАБХ във връзка с изпълнение на мероприятията от Държавната профилактична програма. Съществува риск информацията в информационната система да не е точна и пълна и да се заплащат дейности, които не са извършени.