Сметната палата подписа меморандум за сътрудничество с четири неправителствени организации за предизборната кампания за изборите за общински съветници и кметове на 25 октомври 2015 г. Под документа подписите си сложиха председателят на палатата Цветан Цветков, Антоанета Цонева - председател на Управителния съвет на Института за развитие на публичната среда, Огнян Минчев – председател на Управителния съвет на Асоциация "Прозрачност без граници", Пройчо Караиванов - зам.-председател на "Българско сдружение за честни избори и граждански права - национална асоциация" и Рашо Тарльовски – председател на Сдружение "Гражданска инициатива за свободни и демократични избори /ГИСДИ/.
Целта на меморандума за партньорство е да се създадат условия за подобряване на прозрачността и публичността на финансирането на предизборните кампании на участниците в изборите, подчерта Цветан Цветков.
Председателят на Сметната палата каза още, че задължението на Сметната палата е да поддържа Единен регистър по Изборния кодекс, който е достъпен през интернет страницата на институцията и в него се публикуват данните за дарителите, видът и размерът на дарението. Регистърът ще бъде отворен на 25 септември - първият ден от предизборната кампания за местния вот, и ще бъде затворен на 24 октомври, в 24.00 часа, уточни Цветан Цветков. Той подчерта, че всички участници в изборите трябва до 30 септември да подадат първоначалната информация до Сметната палата за включване в Единния регистър по Изборния кодекс. Всяка новопостъпила информация от участниците по време на предизборната кампания трябва да бъде изпращана в седемдневен срок, за да бъде включена в регистъра, припомни той.
Председателят на Сметната палата призова участниците в изборите да следят внимателно всички срокове за подаване на информация и да попълват стриктно образците и указанията, дадени от одитната институция за подаване на информация за регистъра и за отчитане на кампанията. До 19 септември общинските избирателни комисии трябва да изпратят в Сметната палата данните за банковите сметки на местните коалиции и инициативните комитети, и имената на лицата, които ще отговарят за финансите им.
Всички формации, които ще се включат в местните избори, са задължени в 30-дневен срок след приключване на изборите, да представят пълен отчет на приходите и разходите си по време на кампанията. Сметната палата ще извърши одит за съответствие на участниците в изборите -политически партии, коалиции от политически партии, местни коалиции и инициативни комитети, когато декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната им кампания са над 1000 лв.
Антоанета Цонева отбеляза два основни риска, които будят притеснение на тези избори. Единият от тях е, че много от медиите пренебрегват изискванията на Изборния кодекс за обявяване на тарифите и договорите за кампанията на интернет страниците си, а вторият – че не е ясно как ще се контролира финансирането на разяснителната кампания за референдума.
Огнян Минчев обясни, че и на тези избори Сметната палата и нейните партньори, които ще се включат в контрола по изборите, ще се борят да бъде свито до максимум купуването на гласове. Според него, въпреки нарастващите усилия срещу купуването на гласове, през годините контролирането на вота на дадени общности се увеличава.
Според Пройчо Караиванов глобите по Изборния кодекс са твърде малки, за да стреснат участниците в изборите, които разполагат с големи средства.
Сметната палата е много добър пример за това как държавните институции могат да работят ръка за ръка с гражданските организации, заяви Рашо Тарльовски.