
Сметната палата одитира мерките за опростяване на регулациите за средствата от ЕС
19.07.2013 г.
Сметната палата извърши одит на изпълнението „Опростяване на регулациите за Структурните фондове” за периода от 01.01.2007 г. до 31.12.2011 г.
Одитът се проведе във връзка с дадения през 2011 г. мандат от ръководителите на Върховните одитни институции (ВОИ) на страните-членки на ЕС да продължи оценката на проблемите за усвояване на средства от Структурните фондове. Причините за иницииране на одита са свързани с допускани грешки, неправилно разбиране на регламентите, времеемкост, сложни административни процедури и неправилното им прилагане, произтекли като резултат от сложните правила на Структурните фондове. Поради това Европейският парламент и Европейската сметна палата изискват от Европейската комисия да опрости регулациите.
През програмния период 2007 – 2013 г. Европейската комисия е приела 9 промени (наречени мерки за опростяване), чрез които се опростяват основни регламенти и с това се намаляват административните тежести или разходите за Управляващите органи на оперативните програми, Сертифициращия орган, Одитния орган, а също и за бенефициентите.
Две мерки за опростяване са „задължителни”, останалите седем мерки са „избираеми”, тъй като страната-членка има възможност да реши дали да се възползва от правото да ги прилага.
В одита участваха одитни екипи освен отБългария, от още 13 ВОИ, като всеки от тях осъществи проверките в своята страна, а именно: Австрия, Германия, Унгария, Италия, Литва, Малта, Нидерландия, Полша, Португалия, Словакия, Словения, Испания и Швеция. Ръководещи одита са ВОИ на Германия (председател) и на Словения и Нидерландия (членове). Чехия участва в одита като наблюдател.
Всички екипи работиха по единна програма, изяснявайки основния въпрос: какъв е ефектът от прилагането на мерките през програмния период 2007-2013 г. Целта на одита е да се провери дали тези мерки за опростяване са въведени напълно или частично, какви правила и стъпки на национално ниво са предприети за тяхното прилагане, как се изпълняват и какъв е опитът в съответната ВОИ. Резултатът от одита би помогнал на Европейската комисия във връзка с предложените проекти на регламентите за новия програмен период.
В предмета на одита са включени оперативни програми, финансирани от Европейския фонд за регионално развитие и Европейския социален фонд. За по-пълно представяне въвеждането на мерките е разширен обхвата на одита и са проверени проекти, финансирани и от Кохезионния фонд.
В обхвата на одита на Сметната палата на Република България са включени седемте оперативни програми по Структурните и Кохезионния фонд, бенефициенти по оперативните програми, Сертифициращия орган, Одитния орган и Централното координационно звено.
Установено е, че от двете задължителни мерки е приложена само една мярка - мярка 9 по ОП „Околна среда”. Проектите по ОП „Околна среда”, по които е приложена мярка 9, са шест.
Втората задължителна мярка (мярка 8) не е прилагана, защото проектите по част от оперативните програми (ОП„Транспорт“, ОП„Околна среда”, и ОП „Регионално развитие) са на стойност над 1 млн. евро, тоест не са в обхвата на мярката. За останалите оперативни програми мярка 8 не е приложима, тъй като няма финансирани проекти, генериращи приходи.
От 7-те избираеми мерки е приложена само една мярка - мярка 6 по ОП „Транспорт”. Проектите по ОП „Транспорт”, по които е приложена мярката, са четири.
Шест от седемте Управляващи органи не се възползват от възможността за прилагане на избираеми мерки за опростяване на регламентите. Сред причините са: ограничено приложно поле на мерки от ЕФРР в областта на енергийна ефективност и енергия от възобновяеми източници в жилищното строителство (мерки 1, 2 и 3); липса на утвърдени национални правила за прилагане на мерките по ЕФРР (мерки 1 и 2); невъзможност за прилагане на схеми за финансов инженеринг поради спецификите на повече от 50 на сто от оперативните програми (мярка 4); неприложимост на мярката, тъй като държавната помощ е неприложима, поради характера на извършваните дейности от Управляващите органи и вида на бенефициентите (мярка 5); не е предвидено да се прилагат финансови инструменти като възстановими грантове и кредитни линии (мярка 7).
Поради наложени финансови корекции от Европейската комисия заради допуснати пропуски от управляващите органи, Сметната палата допълнително е проверила две оперативни програми, финансирани по ЕСФ (отнасящи се условно към мярка 1) - „Административен капацитет” и „Развитие на човешките ресурси”, приложили Регламент № 1081/2006 (ЕСФ). По двете оперативни програми липсва разработена национална методология за изчисляване на непреките разходи съгласно изискванията на Европейската комисия, което в крайна сметка е довело до ощетяване на националния бюджет и бенефициентите.
Прилагането на две мерки (една избираема и една задължителна) дават положителни ефекти, изразяващи се както във финансово отношение, така и в намаляване на административните разходи и тежести за бенефициентите. Неизползването на възможността за прилагането на останалите шест избираеми и една задължителна мярка не е от полза за бенефициентите.
Одитът се проведе във връзка с дадения през 2011 г. мандат от ръководителите на Върховните одитни институции (ВОИ) на страните-членки на ЕС да продължи оценката на проблемите за усвояване на средства от Структурните фондове. Причините за иницииране на одита са свързани с допускани грешки, неправилно разбиране на регламентите, времеемкост, сложни административни процедури и неправилното им прилагане, произтекли като резултат от сложните правила на Структурните фондове. Поради това Европейският парламент и Европейската сметна палата изискват от Европейската комисия да опрости регулациите.
През програмния период 2007 – 2013 г. Европейската комисия е приела 9 промени (наречени мерки за опростяване), чрез които се опростяват основни регламенти и с това се намаляват административните тежести или разходите за Управляващите органи на оперативните програми, Сертифициращия орган, Одитния орган, а също и за бенефициентите.
Две мерки за опростяване са „задължителни”, останалите седем мерки са „избираеми”, тъй като страната-членка има възможност да реши дали да се възползва от правото да ги прилага.
В одита участваха одитни екипи освен отБългария, от още 13 ВОИ, като всеки от тях осъществи проверките в своята страна, а именно: Австрия, Германия, Унгария, Италия, Литва, Малта, Нидерландия, Полша, Португалия, Словакия, Словения, Испания и Швеция. Ръководещи одита са ВОИ на Германия (председател) и на Словения и Нидерландия (членове). Чехия участва в одита като наблюдател.
Всички екипи работиха по единна програма, изяснявайки основния въпрос: какъв е ефектът от прилагането на мерките през програмния период 2007-2013 г. Целта на одита е да се провери дали тези мерки за опростяване са въведени напълно или частично, какви правила и стъпки на национално ниво са предприети за тяхното прилагане, как се изпълняват и какъв е опитът в съответната ВОИ. Резултатът от одита би помогнал на Европейската комисия във връзка с предложените проекти на регламентите за новия програмен период.
В предмета на одита са включени оперативни програми, финансирани от Европейския фонд за регионално развитие и Европейския социален фонд. За по-пълно представяне въвеждането на мерките е разширен обхвата на одита и са проверени проекти, финансирани и от Кохезионния фонд.
В обхвата на одита на Сметната палата на Република България са включени седемте оперативни програми по Структурните и Кохезионния фонд, бенефициенти по оперативните програми, Сертифициращия орган, Одитния орган и Централното координационно звено.
Установено е, че от двете задължителни мерки е приложена само една мярка - мярка 9 по ОП „Околна среда”. Проектите по ОП „Околна среда”, по които е приложена мярка 9, са шест.
Втората задължителна мярка (мярка 8) не е прилагана, защото проектите по част от оперативните програми (ОП„Транспорт“, ОП„Околна среда”, и ОП „Регионално развитие) са на стойност над 1 млн. евро, тоест не са в обхвата на мярката. За останалите оперативни програми мярка 8 не е приложима, тъй като няма финансирани проекти, генериращи приходи.
От 7-те избираеми мерки е приложена само една мярка - мярка 6 по ОП „Транспорт”. Проектите по ОП „Транспорт”, по които е приложена мярката, са четири.
Шест от седемте Управляващи органи не се възползват от възможността за прилагане на избираеми мерки за опростяване на регламентите. Сред причините са: ограничено приложно поле на мерки от ЕФРР в областта на енергийна ефективност и енергия от възобновяеми източници в жилищното строителство (мерки 1, 2 и 3); липса на утвърдени национални правила за прилагане на мерките по ЕФРР (мерки 1 и 2); невъзможност за прилагане на схеми за финансов инженеринг поради спецификите на повече от 50 на сто от оперативните програми (мярка 4); неприложимост на мярката, тъй като държавната помощ е неприложима, поради характера на извършваните дейности от Управляващите органи и вида на бенефициентите (мярка 5); не е предвидено да се прилагат финансови инструменти като възстановими грантове и кредитни линии (мярка 7).
Поради наложени финансови корекции от Европейската комисия заради допуснати пропуски от управляващите органи, Сметната палата допълнително е проверила две оперативни програми, финансирани по ЕСФ (отнасящи се условно към мярка 1) - „Административен капацитет” и „Развитие на човешките ресурси”, приложили Регламент № 1081/2006 (ЕСФ). По двете оперативни програми липсва разработена национална методология за изчисляване на непреките разходи съгласно изискванията на Европейската комисия, което в крайна сметка е довело до ощетяване на националния бюджет и бенефициентите.
Прилагането на две мерки (една избираема и една задължителна) дават положителни ефекти, изразяващи се както във финансово отношение, така и в намаляване на административните разходи и тежести за бенефициентите. Неизползването на възможността за прилагането на останалите шест избираеми и една задължителна мярка не е от полза за бенефициентите.