Председателят на Сметната палата Цветан Цветков, заместник-председателят Горица Грънчарова и членовете - проф. Георги Иванов и Емил Евлогиев, участваха в кръглата маса „Предизвикателствата пред развитието на теорията и практиката на контрола в Република България“, организирана от катедра „Контрол и анализ на стопанската дейност“ към Стопанска академия „Д. А. Ценов“ в Свищов.
В дискусията участваха още - Ваня Донева, председател на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори, Бойко Костов – председател на Института на дипломираните експерт-счетоводители, Людмил Спасов – зам.-председател на УС на Института на вътрешните одитори в България, проф. д-р Огнян Симеонов – ръководител на катедра „Финансов контрол” в УНСС, преподаватели от катедра „Контрол и анализ на стопанската дейност в Стопанска академия и свищовски студенти, отличници от 1, 2, 3 и 4 курс на спец. „Стопански и финансов контрол”, представители на други институции, както и ректорът на Стопанска академия, доц. д-р Иван Марчевски, който отправи приветствие.
Форумът бе открит от членът на Сметната палата проф. д-р Георги Иванов, който е ръководител на катедрата – домакин и заместник-ректор на академията. Той подчерта, че кръглата маса е организирана и със съдействието на председателя на Сметната палата.
Г-н Цветан Цветков изнесе презентация на тема „Предизвикателствата пред националните контролни институции“, която бе основа за дискусията.
Кръглата маса обсъди стратегическата рамка за развитие на контролните институции в страната с хоризонт 2020, както и обучението на бъдещите контролни кадри във висшите училища, отговарящи на изискванията за професионална компетентност.
Конкретен резултат от нейната работа е стартирането на изготвяне на меморандум за сътрудничество между всички контролни институции, професионални гилдии в областта на контрола и висши училища, които обучават кадри за контролните системи в страната.
По-късно на пресконференция председателят на Сметната палата изрази задоволство от реализираната инициатива на Стопанската академия. „Получи се открит и много конструктивен дебат за това какви мерки трябва да се предприемат, за да имаме ефективно функционираща система от контролни органи, да отговорим на очакванията на гражданите и да спечелим отново тяхното доверие”, посочи той. В рамките на форума са начертани конкретните стъпки за постигане на поставените цели. Всяка контролна институция трябва да разработи свой компетентностен модел, като дефинира изискванията към лицата, които ще работят и ще упражняват контролната професия. Трябва да се помисли за съвместни форми, които да позволят на работещите в системата одитори, контрольори, инспектори да продължат професионалното си обучение. Сред набелязаните конкретни стъпки са и сертификационни програми за доказвне на компетентност в специфични области, каквито например са информационните технологии, борбата и разкриването на измамите, вътрешния одит, управлението на риска.
„Целта на форума бе да се постави началото на откровен разговор, в който ръководители на контролни институции и на професионални гилдии, и висшите училища да очертаят проблемите, свързани с така наречените компетентностни модели на кадрите в системите за контрол и да се потърсят възможностите за сътрудничество за създаване на условия за непрекъснато обучение и повишаване на професионалната им компетентност”, каза проф. Иванов. Той изтъкна, че сътрудничеството ще е насочено към обучение, подготовка и непрекъснато повишаване на професионалната компетентност – сътрудничество, което ще очертае нова позиция, нов хоризонт за високо качество на контролната система и особено на кадрите, които работят в нея.