Председателят на Сметната палата Цветан Цветков и заместник-председателят Тошко Тодоров участваха в дискусията на първия за тази година Консултативен съвет по контрол и одит в публичния сектор.
„Ефективното управление на публичните средства е в значителна степен планиране, и в не по-малка степен – изпълнение, но трябва да признаем, че без контрол не може. Основният ми апел към всички участници в Консултативния съвет по контрол и одит в публичния сектор е да се постигне по-добра синхронизация между институциите, да сте спокойни при изпълнение на служебните си задължения, без притеснения от обекта на извършваните проверки“, с тези думи министърът на финансите Валери Белчев откри първия за тази година Консултативен съвет по контрол и одит в публичния сектор, чийто председател е.
На срещата присъстваха Моника Димитрова-Бийчър – заместник-министър на финансите, Стефан Белчев – директор на Агенцията на държавна финансова инспекция (АДФИ), Миглена Павлова – изпълнителен директор на Агенцията по обществени поръчки (АОП), Людмила Рангелова – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз" (ИА ОСЕС), Валентин Бонев – началник на отдел в дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит" в МФ.
Цветан Цветков постави въпроса за необходимостта в общините да се генерира унифицирана база данни, включваща всички счетоводни записвания на начислена основа. Тази база данни трябва да е в подходящ електронен формат, който да позволява на специализирания одитен софтуер на СП да обработва данните в него и да прави необходимите анализи. „Това ще осигури пълнота и проследимост на информацията и ще намали рисковете от ограничаване на обхвата на одита. Ще се съкрати и времето на извършването на финансовите одити, които са 70% от одитите на СП, допълни Цветков.
Той посочи, че СП е изследвала 353 системи на първостепенни разпоредители с бюджет и е установено, че в 111 се използват различни софтуери, а в 36 не се използва никакъв.
В отговор министърът на финансите допълни, че е необходимо проучване на софтуера, който използват общините, така че да се изясни каква част от тях могат да посрещнат изискванията на счетоводните стандарти и пое ангажимент да бъдат предприети първите стъпки за отстраняване на тези пречки пред по-бързото и качественото извършване на одитните процеси.
„Проблемът не бива да бъде само констатиран, но и решен“, допълни още министър Белчев.
Дискусията продължи с данни за реализираната имуществена и административно-наказателна отговорност по изпратени от Сметната палата одитни доклади за извършени одити в общините. Стефан Белчев подчерта, че по получени 116 доклада за периода 2020 – 2021 г., АДФИ е осъществила 12 финансови инспекции, по време на които са съставени 7 акта за установяване на административно-наказателна отговорност за 2020 г. и 3 през 2021 г.
„Спазването на финансовата дисциплина от общините е от съществено значение за финансовата стабилност на цялата държава. Затова през последните 3 години СП стриктно следи за спазването на финансовите показатели, регламентирани в Закона за публичните финанси и най-вече – за поемането на задължения над нормативно установения максимален размер“, подчерта председателят на СП.
Дискусията продължи с ангажиментите на страната ни, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост на България и по-конкретно, отнасящите се до раздел 2.Г.1 Бизнес среда - Реформа 10: Обществени поръчки, които Миглена Павлова представи. Основен акцент в нейното изложение бяха препоръките на Европейската комисия, свързани със засилване на превенцията и подпомагане на възложителите на обществени поръчки, въвеждането на нови електронни формуляри, намаляване на неконкурентното възлагане на договорите и професионализацията на възложителите. Беше посочено, че сред основните проблеми в областта на възлагането на обществените поръчки са високото ниво на възлагане без състезателна процедура, без обявление, само с една оферта, като по тези показатели страната ни отбелязва изоставане в сравнение със средните нива в ЕС. Проблем се оказват и процедурите за възлагане на обществени поръчки само с една оферта и необходимостта от противодействие на незаконното in-house възлагане.
По време на Съвета беше представена информация от ИА ОСЕС за констатирани нередности, които водят до финансови корекции и съответната методология и от получени в МФ одитни доклади за резултатите от извършени одитни ангажименти, съгласно Указанията от министъра на финансите за приоритетни цели и области за одитиране при планиране на дейността по вътрешен одит през 2020 г.
В рамките на срещата бяха разгледани и различни аспекти на предварителния и последващ контрол, като същевременно бяха обсъдени възможни варианти за реакция, съобразени с нормативната уредба, специфичните компетенции и административния капацитет на всяка от институциите.
Обърна се сериозно внимание на резултатите от направени одити на общините от СП, както и от проверките на АДФИ, като констатациите са в посока ниска събираемост на местните данъци и такси. „И СП и звената за ВО в общините констатират ниска събираемост на местните данъци и такси, варираща от 30 до 60 %, а в някои общини – дори около 2 %. Това показва, че осъществената през 2005-2006 г. реформа за децентрализация не е постигнала своите цели“, подчерта Цветан Цветков.
В допълнение се обърна внимание на липсата на разглеждане от Народно събрание на годишните консолидирани доклади на СП за състоянието на вътрешния контрол в публичния сектор за последните две години.
„С оглед изложеното е необходим прилагане на уеднаквен подход, наличие на представителни данни, по-добра координацията и синхрон в работата на всяка една институция. Това е и причината да предприемем редица инициативи, които да доведат до синхронизиране на процесите и постигане на по-добри резултати в защита на публичния финансов интерес. Следва да се направят анализи и да се направи преглед на цялостната система за осъществяване на контрол на местно и централно ниво“, каза в заключение заместник-министърът на финансите Моника Димитрова-Бийчър.